Policjanci otrzymali kolejne zgłoszenia o dokonaniu oszustw metodą „na BLIK”. Mieszkanka powiatu krotoszyńskiego zgłosiła, że nieustalony sprawca włamał się na konto na portalu społecznościowym, a następnie skontaktował się ze znajomymi poprzez komunikator i poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy przekazaną kodem BLIK.

Niestety trzy mieszkanki powiatu krotoszyńskiego będąc przekonane, że pomagają swojej bliskiej znajomej zasiliły konto oszustów. Zareagowały na przesłaną od koleżanki za pomocą komunikatora prośbę o pomoc finansową. Wygenerowały kody BLIK i nieświadomie przekazały je oszustowi.

Po pewnym czasie dowiedziały się, że na konto społecznościowe koleżanki ktoś się włamał i rozesłał fałszywe wiadomości. Jednak było już za późno przelewów nie udało się cofnąć. Dwie kobiety straciły po 1000zł kolejna z kobiet 500zł.


Dlatego też pamiętajmy, że oszustwo metodą „na BLIK” polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Osoba, logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze.Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:

  • potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze
  • stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS)
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie)
  • chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

My zachęcamy do udostępniania informacji o tej metodzie. Nie dajmy się oszukać i nie pozwólmy aby dali się oszukać inni.




Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy. Dodaj swój....
Inline Feedbacks
View all comments